De 5 pijlers van Team OSA
‘Echt het verschil maken in het leven van cliënten’

Hoe kunnen we onze cliënten met slaapapneu een zo’n goed mogelijke nachtrust bezorgen? Dat staat centraal bij Team OSA. Maaike de Jong stuurt het team aan dat bestaat uit customer service medewerkers, OSA-verpleegkundigen en OSA-consulenten. “Wij zijn erop gespitst om excellente service te verlenen om op die manier een bijdrage te leveren aan het welzijn van cliënten.” Benieuwd hoe we dat doen? Maak kennis met de 5 pijlers van Team OSA.

1. De beste oplossing voor cliënt met slaapapneu
“We zijn ons bewust van de impact die een apneuapparaat heeft op het leven van een cliënt. Daarom doen we er alles aan om het voor de cliënt zo comfortabel mogelijk te maken en echt maatwerk te leveren. Dat begint al met de keuze voor het masker. Daarbij nemen we alle zaken mee die in het dagelijks leven van de cliënt een rol spelen. Lees je in bed of kijk je juist graag televisie? Heb je een baard? Ben je een buikslaper? Op basis van de antwoorden op dat soort vragen leveren we het best passende masker. Blijkt dat in de praktijk toch niet het juiste masker te zijn? Dan komen we langs en meten we een nieuw masker aan.”

2. Alles voor een comfortabele therapie
“Wij vinden het belangrijk om ervoor te zorgen dat de therapie goed van start gaat en precies is afgestemd op wat de cliënt nodig heeft. Comfort is daarbij een wezenlijk onderdeel. Daarom leveren we standaard gratis een luchtbevochtiger met een verwarmde slang bij een apneuapparaat. Dat zorgt ervoor dat de cliënt geen last heeft van koude lucht en een droge neus en mond, zonder dat er condensvorming optreedt.”

3. Voortgang monitoren
“Als de therapie is begonnen, volgen we de voortgang nauwgezet. Zo monitoren en analyseren we slaapgegevens van een cliënt en voeren we jaarcontroles uit. Aan de hand daarvan kunnen we de effectiviteit van een apneuapparaat vaststellen en waar nodig bijsturen. En is een cliënt toe aan een nieuw masker of filters? Dan sturen we die pro-actief op.”

4. Eerste aanspreekpunt bij vragen
Zijn er vragen of opmerkingen? De customer service medewerkers OSA zijn het eerste aanspreekpunt voor zorgprofessionals en cliënten. “Vragen of problemen lossen we als dat kan meteen op. Als dat niet lukt, zorgen we ervoor dat er binnen 24 uur een OSA-consulent langs gaat. Cliënten kunnen ook bij ons terecht met allerlei praktische vragen. Zoals: Kan ik mijn apneu apparaat meenemen op vakantie? De bevochtiger van mijn apparaat doet het niet, wat moet ik doen? Het apneu apparaat geeft een storing aan, wat is er aan de hand?”

5. Persoonlijk contact maakt het verschil
Waarin maakt Westfalen Medical het verschil? “Met ons hele team zijn we erop gespitst om de beste service te verlenen. Dat zit hem in een aantal zaken. Persoonlijk contact vinden we heel belangrijk. We leveren bij de cliënt thuis en gaan pas weg als alles goed werkt en duidelijk is. En is er tussentijds iets? We zijn altijd bereikbaar en als de situatie daar om vraagt komt er een BIG-geregistreerde verpleegkundige thuis langs om te kijken wat er nodig is om de therapie te laten slagen. Ander aspect is onze snelheid: binnen vijf werkdagen heeft een cliënt een apneu apparaat in huis.”

Nieuw: maskervrije behandeling
Door uitbreiding van ons assortiment kunnen we cliënten nog beter maatwerk bieden. Zo biedt Westfalen Medical nu ook een maskervrije behandeling aan. “We hebben ons assortiment recent uitgebreid met de Philips NightBalance voor cliënten met Positieafhankelijk Obstructief Slaapapneu (POSA). Deze slaappositietrainer is bedoeld voor cliënten die slaapapneus hebben als ze op hun rug slapen. De NightBalance geeft zachte trillingen waardoor de cliënt zich op de zij draait. Met deze slaappositietrainer kunnen we nog beter inspelen op de behoefte van een specifieke groep cliënten.”

Waardevol werk
Maaike merkt dagelijks hoe waardevol het werk is. “Je maakt echt verschil in het leven van mensen. Als iemand al acht jaar slecht slaapt en dankzij een apneuapparaat of een slaappositietrainer wel een goede nachtrust heeft dan horen we vaak: had ik dit apparaat maar veel eerder gehad. Een goede nachtrust draagt zoveel bij aan het welzijn van mensen. Het is mooi om daar met ons enthousiaste en gedreven team een bijdrage aan te leveren.”


13-04-2022 door Martine Mulder

Laatste nieuws

Update Philips

Philips publiceerde 28 juni jl. de resultaten van een uitgebreid onderzoek waarin werd aangetoond dat de gezondheidsrisico van Philips slaapapneu apparaten voor patiënten heel klein zijn. 'Wij hebben in Europa...

Lees verder

De 5 pijlers van team OSA

De 5 pijlers van Team OSA ‘Echt het verschil maken in het leven van cliënten’ Hoe kunnen we onze cliënten met slaapapneu een zo’n goed mogelijke nachtrust bezorgen? Dat staat...

Lees verder