Wat is slaapapneu?

Apneu betekent “ademstilstand”. Van slaapapneu is sprake als de adem tijdens de slaap stokt; vaker dan 5x per uur en langer dan 10 seconden per keer.

Wat is OSA?

OSA betekent obstructief slaapapneu en is de meest voorkomende vorm van ademhalingsstoornissen die verband houden met slaap. Wat gebeurt is dat de zachte weefsels van de bovenste luchtwegen tijdens de diepere slaap dichtvallen, doordat de omringende spieren op dat moment verslappen. Bovendien zakt de tong door de zwaartekracht meestal naar achteren. Het gevolg is dat de luchtweg wordt afgesloten, de ademhaling stopt en er zuurstofgebrek optreedt. Dit zuurstofgebrek veroorzaakt een ontwaakreactie; de spieren spannen aan en trekken de luchtweg weer open. Dit gaat vaak gepaard met een luidruchtige inademing. Zodra de zuurstofspiegel weer normaal is, keert het lichaam terug naar de diepere slaap tot het proces zich herhaalt: de spieren verslappen, de luchtweg valt dicht en er ontstaat opnieuw een obstructie (blokkade).

Wat is PAP-therapie?

PAP is Engels en betekent Positive Airway Pressure (positieve druk in de luchtwegen). PAP-therapie ondersteunt uw ademhaling terwijl u slaapt. De termen die u tegenkomt bij PAP-therapie zijn CPAP, APAP en Bi-PAP.

Wat is CPAP-therapie?

CPAP is Engels en betekent Continuous Positive Airway Pressure (voortdurende positieve druk in de luchtwegen). Bij CPAP-therapie wordt gebruik gemaakt van een CPAP-apparaat, dat constant dezelfde druk geeft. Deze therapie ondersteunt uw ademhaling terwijl u slaapt.

Wat is APAP-therapie?

APAP is Engels en betekent Automatic Positive Airway Pressure (automatische positieve druk in de luchtwegen). Bij APAP-therapie wordt gebruik gemaakt van een APAP-apparaat, dat werkt met een wisselende druk die vooraf wordt ingesteld; van minimaal naar maximaal.

Wat is Bi-PAP-therapie?

Bi-PAP is Engels en betekent Bilevel Positive Airway Pressure (positieve druk in de luchtwegen op twee niveaus). Bij Bi-PAP-therapie wordt gebruik gemaakt van een Bi-PAP-apparaat. Terwijl u slaapt houdt deze therapie het zuurstof- en koolzuurgehalte op peil.

Wat zijn obstructieve ademstops?

Van een obstructieve ademstop is sprake als de lucht uw longen niet kan bereiken door een blokkade (obstructie) in de keel of bovenste luchtwegen. Dit is de meest voorkomende vorm van slaapapneu.

Wat zijn centrale ademstops?

Bij een centrale ademstop kunt u normaal ademen. Het probleem is dat de longen geen seintje van de hersenen krijgen om te ademen. Centrale ademstops komen weinig voor.

Wat betekent AHI?

AHI betekent Apneu Hypopneu Index en geeft de ernst van slaapapneu aan. Over de totale slaaptijd meet de AHI het gemiddelde aantal ademstops per uur.

Wat betekent apneu?

Apneu betekent ademstilstand. De klinische definitie van een apneu is het tijdelijk stoppen van de ademhaling voor een periode langer dan 10 seconden, met een bijbehorende zuurstofdaling van tenminste 4%.

Wat betekent hypopneu?

De klinische definitie van een hypopneu is het onvolledig stoppen van de ademhaling voor meer dan 10 seconden, met een afname van de luchtstroom van 70% of meer, met een bijbehorende zuurstofdaling van tenminste 4%. Dit betekent dat de ademstops niet volledig zijn. Er stroomt nog wel lucht naar de longen, alleen veel minder.

Bestaat er een patiëntenvereniging?

Alle informatie over de patiëntenvereniging vindt u op de website van de Apneu Vereniging. 

Met welke zorgverzekeraars heeft Westfalen Medical contracten?

Voor de behandeling van slaapapneu hebben wij contracten met alle zorgverzekeraars in Nederland. 

Kan ik van mijn huidige leverancier overstappen naar Westfalen Medical?

Ja, u kunt naar ons overstappen. U dient wel eerst bij uw huidige leverancier kenbaar te maken dat u wenst te overstappen. Daarnaast gelden er nog andere 'spelregels'. Deze staan op het overstapformulier vermeld. Neem gerust contact met ons op, wij leggen u precies uit hoe alles in zijn werk gaat. 

Welke apparaten levert Westfalen Medical?

Wij leveren hoogwaardige APAP-apparatuur van Philips, Resmed en 2022 - DM OSA Robin en HenkLöwenstein. Een APAP-apparaat kan altijd als CPAP worden ingesteld.

Hoe vaak moet ik mijn apparaat gebruiken?

Wij adviseren u het apparaat minimaal 5 nachten per week, 4 uur per nacht te gebruiken. Dit is de actuele richtlijn voor een effectieve behandeling van slaapapneu bij volwassenen. Uw behandelend arts mag van de richtlijn afwijken als dat nodig is voor uw behandeling. 

Hoe vaak moet ik het apparaat reinigen en hoe doe ik dat?

U dient het apparaat wekelijks te reinigen volgens de schoonmaakinstructies.

Kan ik mijn apparaat in het ziekenhuis gebruiken?

Ja, in het ziekenhuis kunt u met uw eigen apparaat slapen. Wij raden u aan bij uw specialist en de verpleging aan te geven dat u apparatuur in verband met OSA gebruikt. Wordt u geopereerd? Stel dan ook de anesthesist hiervan op de hoogte. 

Kan ik zelf mijn apparaat uitlezen?

Ja, dat kan. U kunt dit uitlezen via het menu van uw apparaat. In de gebruiksaanwijzing van uw apparaat kunt u vinden hoe u dit kunt doen.

Waar zet ik mijn apparaat neer?

Zorg ervoor dat het apparaat op een stabiele vlakke ondergrond staat. Leg eventueel iets wat dempt onder het apparaat, zoals een rubber matje. Zorg dat er voldoende lucht rond het apparaat kan stromen zodat het tijdens de nacht voldoende lucht kan aanvoeren. Voorkom dat het filter wordt geblokkeerd door bijvoorbeeld gordijnen, beddengoed of een muur.

Ik ervaar geluidshinder van het apparaat. Wat kan ik doen?

Een mogelijke oorzaak is dat het apparaat niet op een stabiele ondergrond staat. Leg eventueel iets wat dempt onder het apparaat, zoals een rubber matje. Het apparaat kan ook een ratelend geluid geven. In dat geval kan het zijn dat de machine een technisch mankement heeft. Neemt u hiervoor contact met ons op. 

Ik wil een apparaat of accessoires kopen. Kan dat?

Ja, dat kan. Neemt u hiervoor een kijkje in onze webshop of neem contact op met onze OSA-deskundigen.

Is het PAP-apparaat mijn eigendom?

Nee, het PAP-apparaat krijgt u van ons in bruikleen. 

De slang maakt een sissend geluid. Wat moet ik doen?

Bij een lekkende slang ontsnapt er lucht. U controleert dit door het apparaat aan te zetten en het uiteinde van de slang af te sluiten met uw hand. Controleer tevens of de slang goed is aangesloten op het apparaat en controleer of er geen scheur in de slang zit. Blijft het probleem zich voordoen, neemt u dan contact met ons op.

Er staat water in de slang. Wat moet ik doen?

Het kan zijn dat het apparaat hoger staat dan u in bed ligt. Ook kan het zijn dat de slaapkamer temperatuur te laag is. In dat geval zal de bevochtiging verkeerd zijn afgesteld. U kunt deze zelf naar beneden bijstellen. Een ideale slaapkamer temperatuur ligt tussen de 16-18 graden Celsius. Blijft het probleem zich voordoen, neemt u dan contact met ons op.

Ik heb last van een droge mond, wat kan ik doen?

U kunt de bevochtiger warmer of kouder instellen, maar pas wel op. Door een te warme of te koude instelling kunnen de slijmvliezen geïrriteerd raken, waardoor er meer kans is op mondlekkage. Slaapt u structureel met uw mond open en is dat de oorzaak van een droge mond, dan kan een ander masker, kinband of een andere drukinstelling mogelijk uitkomst bieden. Neem gerust contact met ons op voor persoonlijk advies.

Ik hoor een borrelend geluid in de slang. Wat moet ik doen?

Een borrelend geluid in de slang kan 2 oorzaken hebben:

1. Er zit te veel water in de bevochtiger. Het water mag niet boven de markeerstreep staan. Giet in dat geval wat water uit de bevochtiger.

2. De temperatuur van de verwarmde slang is te koud. Pas de temperatuur aan. De ideale slang temperatuur ligt tussen de 27-30 graden Celsius.

Welk water doe ik in de luchtbevochtiger?

Wij adviseren u om gekookt afgekoeld water te gebruiken. Dit vermindert kalkvorming. 

Mag mijn PAP-apparaat mee op reis?

Ja, uw apparaat mag mee op reis, ook als u naar het buitenland gaat. Vervoer het apparaat in de daarvoor bestemde draagtas. Vergeet niet de luchtbevochtiger voor vertrek te legen. Voor meer informatie over op reis met uw PAP-apparaat klik hier.

Kan ik mijn PAP-apparaat in het buitenland gebruiken?

Ja, uw apparaat is geschikt voor gebruik in het buitenland. Raadpleeg voor vertrek de stroomgegevens van uw apparaat. U vindt deze onderop het apparaat en in de gebruiksaanwijzing. Check eveneens welke stroomvoorziening uw vakantieadres biedt. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie of rechtstreeks met uw vakantieverblijf. Wij raden u aan altijd een internationale stekkeradapter en verlengsnoer in de reisbagage mee te nemen.

Hoe vervoer ik mijn PAP-apparaat als ik wil vliegen?

Vervoer uw apparaat altijd als handbagage in de draagtas die erbij hoort. Vervoer het apparaat niet in het bagageruim. Bij de douane mag het apparaat door de bagagescanner. Houd er rekening mee dat de draagtas geen bescherming biedt bij het inchecken van de bagage. Informeer bij de luchtvaartmaatschappij of u het apparaat als extra handbagage mee mag nemen.

Als ik naar het buitenland ga, heb ik dan een douaneverklaring nodig?

Wij adviseren u altijd een douaneverklaring mee te nemen als u naar het buitenland gaat. Bij levering van het PAP-apparaat hebt u van ons een douaneverklaring ontvangen. Als u deze kwijt bent, vraagt u eenvoudig een nieuwe verklaring bij ons op. Of downloadt het hier. Op het formulier vermeldt u wat voor apparaat u hebt en waarvoor u het gebruikt. Het is geen officieel document.

Als ik naar het buitenland ga, moet ik dan het PAP-paspoort meenemen?

Reist u naar het buitenland, neem dan het PAP-paspoort mee. Dit hebt u bij de levering van het apparaat van ons ontvangen. Bent u het paspoort kwijt? Vraag een nieuw exemplaar bij ons aan. Of downloadt het hier.

Kan ik mijn PAP-apparaat tijdens de vlucht gebruiken?

Als een apparaat werkt op wisselstroom of op een gelijkstroomvoedingsbron is het geschikt voor gebruik in het vliegtuig. Als u het apparaat tijdens de vlucht wilt gebruiken, informeer dan wel bij de luchtvaartmaatschappij of dit mogelijk is en zo ja, of er een stoel met stroomvoorziening voor u beschikbaar is en tot slot of er een omvormer nodig is. De omvormer kunt u bestellen in onze webshop. De kosten zijn voor eigen rekening.

Is er ook een speciale reisversie beschikbaar?

Ja, die is er. Dit lichtgewicht apparaat is ideaal om mee op reis te nemen. U bestelt deze in onze webshop. Houd er rekening mee dat het reisapparaat niet vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Dat geldt ook voor de bijbehorende reisaccessoires.

Wat moet ik doen als mijn PAP-apparaat tijdens de vakantie een storing aangeeft?

Geeft uw apparaat een storing aan, neem dan telefonisch contact met ons op. Tijdens kantooruren van 08.00-17.00 uur staan onze OSA-deskundigen voor u klaar. Samen met u proberen ze via de telefoon de storing te verhelpen. Zij zijn bereikbaar op nummer 0570-234625. Voor spoedgevallen kunt u buiten kantoortijden eveneens bellen op dit nummer. Wij wijzen u erop dat wij geen servicenetwerk buiten Nederland hebben.

Wat moet ik doen als mijn PAP-apparaat of masker tijdens de vakantie stuk gaat?

Neem tijdens kantooruren contact op met onze OSA-deskundigen via nummer 0570-234625. Voor spoedgevallen kunt u buiten kantoortijden eveneens bellen op dit nummer. Wij wijzen u erop dat wij geen servicenetwerk buiten Nederland hebben.

Vervanging in het buitenland

Vanuit Nederland kunnen wij vervangende apparatuur naar u opsturen. Vooraf geven wij u de hoogte van de verzendkosten door. Deze verschillen per zending en per land. De verzendkosten zijn voor uw eigen rekening.

Vervanging in Nederland

Op uw vakantieadres in Nederland mag u dezelfde service als thuis van ons verwachten.

Wat moet ik bij mijn reisvoorbereiding niet vergeten?
  • Controleer de kwaliteit van de accessoires (slang, filters, masker).

  • Overweeg of u reserve accessoires mee wilt nemen. Deze bestelt u via onze webshop.

  • Gaat u naar een omgeving waar kans op piekspanning is, neem dan een automatische spanningsregelaar mee. Deze beschermt tegen kortsluiting, overbelasting en oververhitting.

  • Zorg voor een ingevulde douaneverklaring als u naar het buitenland gaat.

  • Neem het PAP paspoort mee.

  • Gaat u vliegen en wilt u het apparaat tijdens de vlucht gebruiken, informeer dan bij de luchtvaartmaatschappij of dit mogelijk is en zo ja, of u gebruik kan maken van een stoel met stroomvoorziening. Informeer ook of er een omvormer nodig is.

  • Informeer naar de stroomvoorziening op uw vakantieadres (via de reisorganisatie of rechtstreeks).

  • Neem een internationale stekkeradapter en verlengsnoer mee naar een land met een andere netspanning.

  • Leeg voor vertrek de luchtbevochtiger.

  • Vervoer uw apparaat als handbagage in de bijbehorende draagtas. Informeer bij de luchtvaartmaatschappij of u het apparaat als extra handbagage mee mag nemen.

  • Voor bepaalde landen heeft u een medische verklaring nodig. Raadpleeg hiervoor uw reisorganisatie of de luchtvaartmaatschappij. 

Zijn er verschillende soorten maskers?

Er zijn 3 soorten maskers: neusmaskers, intranasale maskers en full-face maskers. Uw behandelend arts of OSA-consulent bepaalt welk masker voor u het meest geschikt is. Van ieder type masker zijn verschillende soorten, maten en merken beschikbaar.

Hoe maak ik mijn masker het beste schoon?

Maak dagelijks het masker schoon door deze af te nemen met een licht vochtige doek en mild reinigingsmiddel. Wij adviseren om een beetje milde zeep op de vingertoppen te doen en daarmee het masker in te smeren. Vervolgens afspoelen met warm water en aan de lucht laten drogen (geen direct zonlicht en/of dicht bij een warmtebron).

Wat kan ik doen tegen een geïrriteerde huid of pijnlijke drukplekken?

Het masker kan ongewenste huidreacties in het gezicht tot gevolg hebben. Wat u hiertegen kunt doen is dit:

Huid is intact, maar rood en pijnlijk, soms met puskopjes: Smeer de geïrriteerde plekjes in met sudocrème.

Huid vertoont kleine puistjes en huidinfecties: Smeer de geïrriteerde huid in met bijvoorbeeld Echinaforce (Dr. Vogel) of rescue cream (Bach).

Conditie huid op peil houden of verbeteren: Eucerin crème.

Ter voorkoming van drukplekken: Skin Lube creamer.

Belangrijk! Gebruikt u naast uw PAP-apparaat ook zuurstof? Neem dan contact met ons op voor een advies op maat. Het gebruik van ongeschikte crème is ronduit gevaarlijk! 

Het masker fluit. Wat moet ik doen?

Als u het masker hoort fluiten komt dit in de regel door condensvorming in het masker. Dit gebeurt bijvoorbeeld als de lucht te koud is. Ideaal is een kamertemperatuur tussen 16-18 graden Celsius. Ook kan het zijn dat het masker niet goed is afgesteld en niet goed aansluit op het gelaat. Blijft het probleem zich voordoen, neemt u dan contact met ons op.

Mijn masker lekt lucht. Wat moet ik doen?

Uw masker heeft een uitademingsventiel. Dit is voor ventilatie van de CO2 die het lichaam uitstoot. Hier kan een beetje lucht bij vrijkomen. Dat is normaal en is geen lekkage. Of er sprake is van lekkage controleert u als volgt:

· Voel met de bovenkant van uw hand (minder eeltig en gevoeliger dan de palm) langs de siliconen rand en uw gezicht. Daarlangs mag geen lucht ontsnappen.

· Sluit het uitademingsventiel enkele seconden af met uw hand en luister of er ergens anders lucht vrij komt.

· Is dat het geval, probeer de lekkage dan op te lossen door het opnieuw instellen van de hoofdbanden (strakker of losser zetten), zodat er geen lucht meer ontsnapt.

· Als dit het probleem niet oplost, mankeert er misschien iets aan uw masker of is de maat niet goed. Neem in dat geval contact met ons op.

Mijn masker is stuk. Kan ik een nieuw masker krijgen?

Dat hangt van de situatie af. Wij willen natuurlijk graag weten wat er kapot is. Voor ons is dit het beste te beoordelen als u een foto maakt van het masker. Het kan ook zijn dat het masker lekt of andere klachten geeft wat veroorzaakt wordt door het niet juist schoonmaken van het masker. Wij adviseren u daarom goed de schoonmaakinstructies te volgen.

Ik wil graag een ander soort masker. Kan dit?

Dit is afhankelijk van de reden. Zit het masker niet goed, is er veel lekkage? Dan kan het probleem soms verholpen worden waardoor een ander masker niet nodig is. In sommige gevallen is er een aanwijsbare reden dat het huidige masker klachten geeft waardoor de therapie niet optimaal werkt. In dat geval kunnen wij u een nieuw soort masker aanmeten. Wij adviseren u om contact met ons op te nemen om dit te bespreken.

Hoe kan ik betalen?

U kunt in onze webshop betalen via iDEAL, creditcard en door middel van een overboeking.

Hoe kan ik een webshopbestelling retourneren?

Voor meer informatie over het retourneren van uw webshopbestelling verwijzen wij u naar ons retourbeleid. Wanneer u inlogt in uw account en uw order oproept ziet u direct een mogelijkheid om te retourneren. Wij vragen u om een zo uitgebreid mogelijke omschrijving te geven waarom u het product wilt retourneren.  

Ik heb een klacht over een product dat ik gekocht heb, waar kan ik deze indienen?

Wanneer u inlogt in uw account en uw order oproept ziet u direct een mogelijkheid om een klacht in te dienen. Wij vragen u om een zo uitgebreid mogelijke omschrijving te geven waar de klacht over gaat.

Kan ik mijn webshopbestelling op komen halen?

Nee, het is niet mogelijk om uw webshopbestelling op te komen halen. Wij verzenden de door u gekochte producten per post, naar het door u aangegeven adres.

Wat is de levertijd van mijn webshopbestelling?

De levertijd is afhankelijk van of het product op voorraad is. Het grootste gedeelte van ons assortiment is direct uit voorraad leverbaar. Wij doen ons best om uw bestelde producten die bij ons op voorraad liggen, binnen 2 werkdagen per post aan u te bezorgen. Het kan echter voorkomen dat de bezorging van uw product langer duurt dan 2 werkdagen. Indien u vragen heeft over de levering van uw product kunt u contact met ons opnemen. 

Hoe wordt mijn webshopbestelling verzonden?

Wij maken onderscheid tussen brievenbuspost en pakketpost. 

Pakketten worden door ons bij DHL aangeboden. U ontvangt van ons een track and trace code zodat u uw pakket kunt volgen. Wij verwijzen u graag naar de website van DHL voor meer informatie. 

Mag ik oliën toe voegen aan het water in de bevochtiger?

Wij raden u af om oliën (zoals menthololie) toe te voegen aan het water. De waterbak en de slang kunnen hierdoor sneller beschadigen. Daarnaast kan een correcte werking van het apparaat niet worden gegarandeerd.

Welk onderhoud heeft mijn slang nodig?

Was de slang wekelijks in warm water met een mild schoonmaakmiddel. Spoel de slang goed door en laat deze drogen. Voor meer informatie en tips verwijzen wij u naar de schoonmaakinstructies.

Welk onderhoud heeft de luchtbevochtiger nodig?

Wij adviseren u om de luchtbevochtiger dagelijks te legen, om te spoelen en voordat u hem weer gebruikt pas te vullen met gekookt afgekoeld water. U kunt de luchtbevochtiger wekelijks vullen met schoonmaakazijn, 2 uren laten staan en daarna goed om spoelen. Voor meer tips verwijzen wij u naar de schoonmaakinstructies.

Ik gebruik naast mijn PAP-apparatuur ook zuurstof. Mag ik dan crème gebruiken?

Houd er rekening mee dat lang niet elke crème samen met medicinale zuurstof mag worden gebruikt. Het gebruik van ongeschikte crème is ronduit gevaarlijk! Crèmes met bijvoorbeeld vaseline kunnen niet gebruikt worden in combinatie met medicinale zuurstof omdat deze spontaan kunnen ontbranden door een chemische reactie met zuurstof. Neem voor een passend advies contact met ons op.

Moet ik wijzigingen in mijn persoonlijke gegevens aan jullie doorgeven?

Het is belangrijk als u bijvoorbeeld gaat verhuizen of overstapt naar een ander ziekenhuis u dit aan ons doorgeeft. Een overstap naar een andere zorgverzekeraar hoeft u niet door te geven. 

Ik heb last van een droge en/of kapotte neus. Wat kan ik doen?

Wij adviseren u om Nisita neuszalf te gebruiken. Deze zalf ondersteunt het herstellend vermogen van het neusslijmvlies, bevochtigt het neusslijmvlies, lost korstjes in de neus op en ondersteunt beschadigd neusslijmvlies bij verkoudheid, een neusbloeding en na operaties. Nisita is te koop bij de apotheek en drogist. 

Let op! Gebruikt u naast uw PAP-apparaat ook medicinale zuurstof? Dan mag deze zalf niet worden gebruikt. Neem in dat geval contact met ons op voor een passend advies. 

Ik gebruik mijn apparaat niet meer. Halen jullie deze bij mij op?

Indien u het PAP-apparaat niet meer gebruikt vragen wij u dit aan ons en aan uw behandelend arts te melden. Nadat uw behandelend arts ons heeft bericht dat u de therapie mag stoppen, halen wij het apparaat bij u op. 

Hoe weet ik of ik een Dreamstation 1 of Dreamstation 2 heb?

Hieronder ziet u de afbeeldingen van de twee Dreamstation apparaten. 

Dreamstation 1 

Dreamstation 2

Ik gebruik een CPAP of BiPAP apparaat van Philips, wat moet ik doen?

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft in juli 2021 samen met de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose (NVALT) een algemene aanbeveling gedaan om de apparaten te blijven gebruiken:
“Onmiddellijk stoppen met het apparaat zou voor alle gebruikers grote risico’s met zich kunnen meebrengen. De behandelaars en de inspectie maken de afweging dat het een verantwoorde keuze is om de apparaten te blijven gebruiken.”

Het RIVM heeft intussen extra onderzoek gedaan. De resultaten van dit onderzoek geven geen reden om de eerdere aanbeveling aan te passen. Deze blijft dus overeind:
“Blijf het apparaat gebruiken, zolang deze nog niet vervangen of gerepareerd is.”

Kan ik nu al mijn apparaat omwisselen?

Wij zijn begonnen met het omruil- en reparatieprogramma.
Philips is eind september gestart met dit programma. Wij hebben een eerste, kleine hoeveelheid CPAP-apparaten ontvangen van Philips. De omruiling voor de eerste groep gebruikers gaat daarmee op kleine schaal van start.
De komende 12 maanden worden alle slaapapneu-apparaten gerepareerd of vervangen.
Wij nemen persoonlijk contact met u op wanneer uw apparaat aan de beurt is.

Ik wil zelf een apparaat kopen. Kan dit?

Nee, op dit moment kunnen wij helaas geen PAP-apparatuur beschikbaar stellen voor verkoop. Dit geldt voor alle merken.

Ik heb jullie e-mails niet ontvangen. Hoe kan dat?

Dit kan verschillende redenen hebben;

  1. De e-mail is in uw ongewenste e-mail box terecht gekomen. 
  2. U heeft een ander e-mailadres dan dat wij van u hebben.
  3. Uw e-mailprogramma heeft onze e-mail tegengehouden.
  4. Wij hebben geen e-mailadres van u. In dat geval ontvangt u van ons de informatie per brief. 

Wilt u op de hoogte gehouden worden per e-mail, stuur dan uw gegevens (naam, geboortedatum en postcode) aan ons door. Stuur dit naar cpapinfo@westfalen.com.

Als ik naar jullie overstap, kan ik dan wel een ander PAP-apparaat krijgen?

Nee, op dit moment kampt elke leverancier van PAP-apparatuur met hetzelfde probleem. Wij kunnen u in dit geval niet anders helpen dan uw huidige leverancier en andersom.  

Welke oplossing komt er voor deze apparaten? Worden de producten vervangen?

Wij zijn begonnen met het omruil- en reparatieprogramma.
Philips is eind september gestart met dit programma. Wij hebben een eerste, kleine hoeveelheid CPAP-apparaten ontvangen van Philips. De omruiling voor de eerste groep gebruikers gaat daarmee op kleine schaal van start.
De komende 12 maanden worden alle slaapapneu-apparaten gerepareerd of vervangen.
Dit is geen gemakkelijke klus. In Nederland gaat het om zo’n 85.000 apparaten. Een deel hiervan wordt vervangen. Bij het andere deel wordt het foam vervangen. Wat de oplossing voor uw apparaat is, en wanneer uw apparaat aan de beurt is, hangt af van het serienummer. Op dat moment nemen we persoonlijk contact met u op.

Ik wil ergens anders een apparaat kopen. Kan ik via jullie wel het onderhoud regelen?

Nee, dat kan niet. Wij bieden alleen service en onderhoud aan apparatuur die u van ons in bruikleen heeft. Heeft u een apparaat ergens anders gekocht, dan komen wij niet langs in geval van een storing of defect.

Kan door het plaatsen van een bacterieel filter een veilig gebruik van mijn CPAP worden gegarandeerd?

Wij volgen hierover de adviezen van Philips. Op dit moment adviseren zij alleen een bacterieel filter te gebruiken als u gebruik maakt van het beademingsapparaat type Trilogy 100 of 200. Uiteraard moet u dit wel eerst overleggen met uw arts. Zodra Philips haar adviezen over het filter wijzigt, nemen wij vanzelfsprekend het advies over.

Wat betekent de afkorting POSA?

POSA staat voor Positioneel Obstructief Slaap Apneu. We spreken van POSA als u ademstops heeft die hoofdzakelijk worden veroorzaakt door het slapen op de rug.  

Wat is POSA-therapie?

Positietherapie, oftewel POSA-therapie, helpt u om in de zij- of buikligging te slapen. Dat gebeurt met een slaappositietrainer, een apparaat dat om de borstkas gedragen wordt. Wanneer u op uw rug draait, geeft de slaappositietrainer een trillend signaal. De vibratie neemt toe totdat u van slaappositie verandert. Wanneer u minder op uw rug slaapt, zullen de ademstops afnemen.  

Wanneer kom ik in aanmerking voor een slaappositietrainer?

Er gelden hiervoor een aantal criteria: 

  1. U bent minstens 18 jaar oud. 

  1. U hebt een AHI in rugligging die minstens twee keer zo hoog is als de AHI in niet-rugligging.

  1. U werd gediagnosticeerd met licht tot matig OSAS (5≤ AHI ≤ 30).

  1. U slaapt tussen de 10-90% op uw rug.  

  1. U moet zelf van slaaphouding kunnen veranderen.

Het is uw behandeld arts die voorschrijft of u voor een slaappositietrainer in aanmerking komt.  

Ik gebruik al een PAP-apparaat, mag ik dan ook een slaappositietrainer gebruiken?

Indien uw arts aangeeft dat er een tweede hulpmiddel nodig is, moet dit vooraf worden besproken met uw zorgverzekeraar. Er wordt namelijk standaard maar één hulpmiddel vergoedt.

Ik heb een pacemaker of ICD. Kan ik dan ook een slaappositietrainer gebruiken?

Er zijn zeker mogelijkheden. Wij adviseren u om dit met uw behandeld arts te bespreken. 

Wanneer is een slaappositietrainer niet geschikt voor mij?

De NightBalance wordt niet aanbevolen als bij u de diagnose Centraal Slaap Apneu Syndroom is vastgesteld of wanneer uw ademstops niet hoofdzakelijk in rugligging optreden. Ook wanneer u vanwege een specifiek probleem veel op uw rug moet slapen is de NightBalance niet geschikt. U moet namelijk in staat zijn om in zijligging te slapen en niet gehinderd worden door bijvoorbeeld heup- of schouderklachten 

Kan ik nog steeds op mijn buik slapen?

Ja, de slaappositietrainer werkt in elke slaappositie.

Begint mijn therapie direct zodra ik de NightBalance inschakel?

Nee, vijftien minuten na het inschakelen van de NightBalance begint de behandeling. U kunt dus in elke gewenste positie in slaap vallen.  

Kan ik ’s nachts uit bed komen met de NightBalance?

Ja dat kan. U kunt de NightBalance op pauze zetten. U activeert de pauzemodus door op te staan, of door het zakje op de borstband circa één seconde in verticale positie te draaien. Zodra de pauzestand is ingeschakeld geeft de NightBalance vijf minuten lang geen trillingen af.  

Ik slaap rechtop of op meer dan twee kussens. Kan ik de NightBalance gebruiken?

Nee, dit kan niet. De NightBalance zal daardoor in pauzestand gaan en de therapie staken.

Wat is het formaat van de NightBalance?

De afmetingen van de NightBalance zijn 6,9 (breedte) x 4,5 (hoogte) x 1,4 (dikte) cm. Het gewicht bedraagt ongeveer 30 gram.

Heeft de NightBalance onderhoud nodig?

De NightBalance en het bijbehorende oplaadstation (docking-station) bevatten geen onderdelen die onderhoud nodig hebben.  

Hoe laad ik de NightBalance op?

Plaats de NightBalance in het oplaadstation (docking-station). Zorg ervoor dat de stekker van het oplaadstation (docking-station) in het stopcontact zit.  

Hoe vaak moet ik de NightBalance opladen?

U kunt het beste de NightBalance iedere ochtend na gebruik opladen. Dan bent u er zeker van dat het batterijniveau altijd hoog genoeg is voor het volgende gebruik. 

Hoe reinig ik de NightBalance en de accessoires?

Schakel de NightBalance uit, haal de stekkers uit het oplaadstation (docking-station) en de adapter uit stopcontact voordat u het gaat reinigen. Wanneer de NightBalance en het oplaadstation (docking-station) zichtbaar vervuild zijn, reinigt u alles met een licht vochtige doek, desgewenst met een mild schoonmaakmiddel. Gebruik hierbij géén chloor. Het oplaadstation (docking-station) houdt u stofvrij om ervoor te zorgen dat de connectie met de NightBalance goed blijft.  

De borstband kunt u desgewenst wassen in de wasmachine op 30 graden met een mild wasmiddel dat geen chloor bevat. Gebruik hierbij géén wasverzachter. Laat de borstband na het wassen drogen aan de lucht. Stop de borstband nooit in de wasdroger en strijk de borstband niet.  

Let op! Plaats de NightBalance nooit in een vochtige of natte borstband!  

Hoe weet ik of de NightBalance is ingeschakeld?

U schakelt de NightBalance in door de ON/OFF schakelaar in de stand ON te schuiven. Wanneer u dat gedaan hebt gaat het witte led lampje op de NightBalance knipperen. U weet dan dat de NightBalance is ingeschakeld.  

Hoe plaats ik de NightBalance op de juiste manier in de borstband?

1. Plaats de NightBalance in het zakje van de borstband.
2. Controleer of het zakje met de NightBalance daarin in het midden onder uw borst is geplaatst.
3. Zorg ervoor dat de knoppen aan de bovenkant zitten en dat het display van uw lichaam is af gericht.

Kan ik met de NightBalance reizen?

Dat kan zeker. Wij geven u een paar tips: 

  • Gebruik de reisetui om de onderdelen op te bergen en te vervoeren.

  • Controleer of de voedingsadapter compatibel is met het stroomsysteem op uw bestemming. Een omvormer kan nodig zijn.

  • Zorg ervoor dat de NightBalance voldoende is opgeladen om het tijdens de reis naar uw bestemming te kunnen gebruiken. 

  • Wanneer u met het vliegtuig reist, controleer dan bij de vervoerder of de NightBalance in het vliegtuig kan worden vervoerd en/of gebruikt.