“Het aller, allerbelangrijkst is de service, die moet goed zijn”. Aan het woord is Gert Ruesink. Sinds 1 januari is Westfalen Medical de leverancier van zijn CPAP-apparatuur. En zijn back-up, voor als er iets mis is.

Paniek

Ruesink heeft een ernstige vorm van apneu en is sinds 2006 aangewezen op CPAP. “Zonder mijn apparaat gaat het gelijk mis, al na een kwartier. Ik heb apneus die wel anderhalve minuut kunnen aanhouden. Op een gegeven moment schrik ik wakker. In paniek.” Angst, die versterkt wordt door de hartritmestoornissen waar Ruesink ook last van heeft. “Ik heb zelfs al eens met een been buiten het raam gehangen, van complete paniek wist ik niet meer wat ik deed. Gelukkig was mijn vrouw er om mij tegen te houden.”

Bovenop apneu en hartritmestoornissen heeft Ruesink problemen met zijn longen. Daarvoor krijgt hij zuurstof. “Ik gebruik nu zes jaar zuurstof. Vanaf het begin krijg ik die van Westfalen Medical. Ik ben echt heel tevreden. Als er wat is, je belt ze en ze komen gelijk. Via het cliëntenplatform van Westfalen Medical, waar ik lid van ben, hoorde ik dat ze dit jaar zouden starten met CPAP. Ik ben gelijk overgestapt.”

Waarom die overstap?

“Kijk, van Westfalen Medical weet ik dat ze hele goede service bieden. Nu had ik geen problemen met mijn eerste leverancier van CPAP, maar toen koos de zorgverzekeraar voor een ander bedrijf.” Wat er qua dienstverlening mis kan gaan, illustreert Ruesink met een voorbeeld. “Het was op een vrijdagmiddag, ik zou net even gaan liggen, toen mijn CPAP het niet deed. Gelijk maar bellen, want zo het weekend in was geen optie. Maar het kwam erop neer dat ik pas de dinsdagavond erna een nieuw apparaat kreeg.” Met zo’n belangrijk verlengstuk van zichzelf ervoer Ruesink dat, op zijn zachtst gezegd, als erg vervelend en niet kunnen. Het verklaart zijn overstap naar Westfalen Medical.

Was het lastig? Overstappen?

“Nee, dat ging heel makkelijk. Even melden bij de zorgverzekeraar en een formuliertje invullen. Dat was het. Voor de zekerheid heb ik het ook overlegd met mijn longarts. Ze vonden het allemaal prima.”

De Mercedes onder de CPAP

“Ik heb nu trouwens een prachtig apparaat, van Resmed. Geruisloos, daar is vooral mijn vrouw blij mee. Maar wat daarnaast een groot voordeel is, is dat er een verwarmde slang bijzit. Gratis. Daar moest ik eerst extra voor betalen. Ik gebruik nu overigens alleen gedistilleerd water in de bevochtiger, dat werkt perfect. Vroeger kookten we het water eerst, maar dit is beter. Verder is hij qua verbruik goed in te stellen. Heel comfortabel. Het is echt de Mercedes onder de CPAP.

Slaapt u er goed mee, die Mercedes?

“Ja prima, met myAir, dat is een app, kan ik zelf de nachtslaap nakijken. Ik kom op 7,50 - 10 uur slaap. myAir hanteert een puntensysteem en ik scoor 100%, tenminste als ik geen hartritmestoornissen heb. Als er wat is kan ik zo het ziekenhuis bellen. En bij Westfalen Medical kijken ze mee. Als het moet kunnen zij het apparaat op afstand bijstellen.”

Wat verwacht u van service?

Voor Ruesink zijn CPAP en zuurstof van levensbelang. Als er wat is, wil hij erop aankunnen dat er snel gehandeld wordt. “In Westfalen Medical heb ik wat dat betreft alle vertrouwen. Ze helpen me altijd prima. Perfect geregeld daar.” En dat is het waar het in de kern om draait: service.

17-11-2019 door Wendy Mentink

Laatste nieuws

Hoe zet u uw masker goed op?

Hoe zet u uw masker op? Veel mensen maken hiervoor gebruik van de klittenbanden, maar deze zijn bedoeld om uw masker goed af te stellen. Niet te los, omdat het...

Lees verder

Datalek bij Philips

Graag informeren wij u over het datalek dat Philips afgelopen december heeft gehad. Naar aanleiding van dit datalek hebben wij in samenwerking met Philips een brief voor u opgesteld. Op...

Lees verder